Tips från en fastighetsskötare till hyresgäst vid flytt

Som fastighetsskötare träffar jag ofta på hyresgäster som bor i de hus jag arbetar i som frågar vad som gäller om dom ska flytta. Dom undrar hur mycket dom behöver ordna i den lägenhet dom bor i och även hur standarden ska vara när dom flyttar in i en ny lägenhet.

För min del som fastighetsskötare är ju de viktigaste att sakerna i lägenheten fungerar när nästa hyresgäst ska flytta in så jag brukar tipsa om att man lagar eller anmäler till mig saker som behöver fixas. Man måste självklart säga upp sin lägenhet och även boka en besiktning där hyresvärden går igenom lägenheten. Några andra tips inför flytt är att börja packa sina saker i tid, ordna flyttkartonger, boka en flyttfirma och börja tänka på städningen av lägenheten. Man måste ju alltid städa den lägenhet man bott i ordentligt antingen själv eller genom att anlita en städfirma.  En annan sak man behöver ordna med är adressändringen så att du är folkbokförd på rätt adress, det gör man till Skatteverket och sen kan man även meddela detta till adressandring.se  så att din post kommer rätt.

En bra flyttguide som jag hittat finns här, gå igenom den så missar du ingenting! Om du är intresserad av att anlita någon för flyttstädning kan du även göra det hos samma bolag här

Jag hoppas att mina tips och länkningar till några guider ska hjälpa dig i flyttdjungeln. Det är kul att flytta och få något nytt men det är en del an behöver ordna med och tänka på.